Hiljaisuus on mielenkiintoinen, mutta helposti ylenkatsottu aihe. Se vaikuttaa päivittäin jokaisen ihmisen elämään joko läsnäolollaan tai puutteellaan. Emme yleensä edes kiinnitä siihen juurikaan huomiota, vaan ohitamme arjen keskelle siunaantuneet hiljaisuuden hetket täyttämällä ne turhanpäiväisellä touhotuksella.

Jatkuvan hälyn ja kiireen keskellä eläminen on pidemmän päälle todella stressaavaa. Mutta miksi emme kuitenkaan osaa levähtää ja hiljetynä useammin?

Kiire, tehokkuus ja jatkuva suorittaminen tuntuvat olevan nykyihmisen menetyksen mittareita. Emme uskalla antaa itsellemme lupaa olla vain joutilaina paikallaan ja unohtaa edes hetkeksi kaikkia menneisyyden rasitteita ja tulevaisuuden velvoitteita.

Mindfulness on syystäkin noussut isoksi trendiksi, joka yleistyy jopa monilla työpaikoilla. Hiljetyminen ja mietiskely onkin monesti helpompi aloittaa ohjatusti, koska silloin saamme joltain toiselta luvan olla tekemättä mitään.

Hiljaisuutta kannattaa silti lisätä myös omatoimisesti arjen rutiineihin, vaikka se vaatiikin rohkeutta ja päättäväisyyttä. Jo muutaman minuutin paikallaanolo luo uudelle päivälle hyvän pohjan tai rauhoittaa mielen ennen nukahtamista.

Ole itsellesi armollinen tässäkin asiassa, äläkä vaadi heti tunnin mittaisia meditaatiosessioita. Tee päätös antaa itsellesi päivittäin edes muutama minuutti hiljaisuutta,  jonka aikana voit rauhoittua.

Hiljenny arjen keskellä

  • Käytä joka aamu 5 minuuttia pelkkään hiljentymiseen
  • Lähde kävelylle luontoon, pysähdy hetkeksi ja katsele ympärillesi
  • Sammuta radio ajaessasi yksin autolla
  • Odota hetki ennen kuin vastaat kysymykseen
  • Anna tietoisesti itsellesi lupa olla tekemättä mitään



Kommentoi aihetta


Siirry työkalupalkkiin