Aamu on ajankohtana hyvin tunteita herättävä. Moni on asiasta jopa niin tosissaan, että kertoo vihaavansa aamuja.

Miksi tiettyä ajankohtaa sitten vihataan?

Vanha suomalainen sananlasku kuitenkin tietää kertoa, että aamun virkku, illan torkku, se talon pitää. Vastaavasti aamupalaa kutsutaan yleisesti päivän tärkeimmäksi ateriaksi. Ehkä aamu ei itsessään olekaan niin paha asia, vaan voimme itse tehdä siitä paremman.

Tässä muutama opittu tai kokeilemalla löydetty vinkki, jotta saisit aamuisin helpommin hymyn huulille:

Nuku hyvin

Herätys on aikainen vain suhteessa nukkumaanmenoon nähden. Riittävään unen määrään kannattaa panostaa omien mahdollisuuksien mukaan. Jos et voi nukkua pidempään, yritä nukkua paremmin.

Kofeiinituotteiden vähentäminen, kännykän ja TV:n sulkeminen tunti ennen nukkumaanmenoa sekä sopiva määrä liikuntaa ovat kaikki pieniä asioita, joilla on kuitenkin suuri vaikutus unen laatuun.

Luo hyvä rutiini

Aamun ensimmäiset askareet voivat parantaa huomattavasti vireystilaa, mielialaa ja samalla kokonaisvointia jopa iltaan saakka.

Totuus on, että hyvä aamurutiini ei vaadi tuhottomasti aikaa tai spartalaista itsekuria. Jos haluat välttämättä lähteä kaatosateessa juoksemaan sorakuopalle, niin sekin on toki sallittua. Muista silti, että vähempikin riittää.

Seuraava, erinomainen lista onnistuneen aamun elementeistä on lainattu Aaron ’Alpha M’ Marinon videolta, jonka voi katsoa saatesanojen kera kokonaisuudessaan vaikka täältä.

Jokaisen kohdan perässä on esimerkki siitä, mitä se voi tarkoittaa:

  • Tuottavuus – kirjoita hetki blogia
  • Ravinto – syö riittävän iso ja ravitseva aamupala
  • Onnellisuus – katso hetki YouTubea
  • Liikunta – tee muutama burpee
  • Tunneside – laita viesti kaverille

Teenkö itse kaikki nämä asiat päivittäin? En todellakaan. Siinä on kuitenkin hyvä kaava, josta pyrin mahdollisimman usein ammentamaan ainakin elementtejä omaan päivääni.

Valmistaudu etukäteen

Yksi tärkeä vaihe hyvän aamun kannalta on edellinen ilta. Kuten edelläkin todettua, illan toimet vaikuttavat uneen sekä määrällisesti että laadullisesti ja sitä kautta myös seuraavaan päivään.

Edellisiltana kannattaa myös pikaisesti valmistautua seuraavaan aamuun. Jos aiot aamulla käyttää hetken jonkin tuottavan asian tekemiseen, mieti valmiiksi mitä se on.

Jos taas panostat liikuntaan ja haluat käydä juoksemassa, nappaa lenkkikengät ja -vaatteet valmiiksi esille.

Seuraavan päivänä kellon soidessa kaikki onkin jo mahdollisimman pitkälle valmiina ja voit tarttua suoraan tuumasta toimeen. Aamu voi olla hyvä, vaikka herääminen olisikin hankalaa. Siksi kaikki muu kannattaa tehdä mahdollisimman helpoksi.

Photo credit: Foter.com



Kommentoi aihetta


Siirry työkalupalkkiin